Naast bacteriën en virussen bevatten je ingewanden ook obelisken (schijnt)

Obelisk obline-1

De obelisk obline-1 volgens Ivan Zheludev et. al (afb: Ivan Zheludev et.al)

In ons binnenste en, naar mag worden aangenomen, van de meeste levende wezens, leven naast allerlei micro-organismen en virussen ook obelisken, stukjes RNA, zo lijken onderzoekers te hebben uitgevist (het artikel is nog niet beoordeeld). Die obelisken zijn nog kleiner dan virussen en ze zouden niet tot het leven gerekend mogen worden, maar ze coderen voor verbindingen (bevatten sequenties) die de wetenschappers nog niet kenden. Uiterst vreemd.De ontdekking van die obelisken komt op het conto van Ivan Zheludev van de Stanforduniversiteit en collega’s. Ze bestaan uit afgeplatte RNA-ringen die zich tot staafjes hebben gevormd (afgeplatte staafjes? as).
Die afgeplatte ringen zouden eerder gezien zijn in de vorm van viroïden. Die lijken op virussen, maar zijn nog kleiner. Die werden in de jaren ’70 ontdekt. Sommige zouden plantenziektes veroorzaken, maar ook leverontsteking bij mensen. Recenter zijn ze ook ontdekt in dieren en schimmels en wellicht ook in bacteriën.
De onderzoekers zochten naar viroïden in menselijke ontlasting, althans in RNA-databanken. Daar vonden ze die obelisken. Hoewel ze lijken op viroïden is de genetische samenstelling heel verschillend, zodat de onderzoekers denken dat ze wel degelijk om een aparte groep vormen. Verder onderzoek in ontlastingsmonsters gaven een hele verzameling van obelisken te zien. In monsters van 472 mensen vonden ze bij 6,6% obelisken in de darmflora en in 53% van de mondflora.

Schadelijk?

De grote vraag is natuurlijk wat de obelisken uitvreten en of ze mogelijk schadelijk zijn voor mensen. De onderzoekers vonden ook obelisken in de gewone mondbacterie Streptococcus sanguinis (ook wel S. sanguin genoemd). Mogelijk zouden ze via proeven met die bacterie kunnen achterhalen hoe die obelisken zich vermeerderen, wat ze teweegbrengen en wat de eiwitten doen waarvoor ze coderen (als dat al zo is; as).

Bron: Nature