Suiker in DNA-bouwstenen zou spontaan in ruimte ontstaan

De gaswolk Arendnevel

De Arendnevel ligt zo’n 6500 lichtjaar van ons vandaan en zou een ‘geboorteplaats’ kunnen zijn van 2-desoxyribose. (afb: ESA)

2-desoxyribose is een suiker en onderdeel van de bouwstenen van DNA en verantwoordelijk voor de D in DNA. Onderzoekers ontdekten dat onder omstandigheden die heersen bij het ontstaan van nieuwe sterren spontaan 2-desoxyribose ontstaat.
De onderzoekers stelden diepgevroren water- en methanolijs bloot aan heftige straling waarna bleek dat die DNA-suiker was ontstaan. Het is al langer de vraag hoe het leven ontstaan is. Sommigen denken dat althans een deel van de ingrediënten die noodzakelijk zijn voor leven uit de ruimte afkomstig zouden kunnen zijn. Het lijkt er op dat dat voor 2-desoxyrobose een mogelijkheid zou kunnen zijn.
“Het zegt ons dat deze reactie overal plaatsvindt, tenminste in ons sterrenstelsel”, zegt astrochemicus Michel Nuevo van de NASA. Hij en medeonderzoekers koelden het water en de methanol in een vacuümkamer tot -260°C (iets meer dan 10 K). Vervolgens bliezen ze het gevormde ijs op en bestraalden dat met sterk uv-licht. Dat zou lijken op de omstandigheden die er bestaan in interstellaire wolken. Vervolgens warmden ze het ijs op zoals zou gebeuren bij de geboorte van een ster. Toen ze het ijs (sic) analyseerden vonden ze dus die DNA-suiker evenals andere suikers.

Ribose

Dit soort proeven zijn eerder gedaan. Daarbij werd ribose gesynthetiseerd, het suikerdeel van de RNA-bouwstenen (de R is van ribose), waarna de veronderstelling postvatte dat die suikers uit eenvoudige moleculen zoals formaldehyde kunnen ontstaan. Formaldehyde, een stof die ‘verwant’ is met mierenzuur, is al in kometen aangetroffen. Dergelijke reacties leidden echter altijd tot suiker die meer zuurstofatomen bevatten dan desoxyribose, aldus Nuevo. “Het feit dat we desoxyribose maakten wijst op een ander mechanisme.”
Nuevo en zijn medeonderzoekers vonden wel deoxysuikers in meteorieten, maar nooit desoxyribose. Dat zou er op kunnen wijzen dat die suiker niet stabiel is in de rotsblokken die uiteindelijk de bouwstenen van planeten werden.

Twee ruimtemissies zouden kunnen helpen dat raadsel te ontrafelen. Japan (Hayabusa2) en de NASA (OSIRIS-REx) gaan allebei op zoek naar sporen van desoxyribose en andere belangrijke moleculen in de ruimte.

Bron: Science News