Zesde DNA-base ontdekt (?)

DNA-trap

Nog een zesde base?

Op school leer je dat het levensmolecuul DNA uit vier bouwstenen, de nucleotiden, die worden aangeduid met het onderdeel daarvan: adenine, cytosine, guanine en thymine: A, C, G en T. Ik heb eventjes niet opgelet, maar er was al in de jaren 90 een vijfde nucleobase bijgekomen: gemethyleerde cytosine. Methylering is een belangrijk proces bij het (de)activeren van genen. Nu schijnt ook een gemethyleerde vorm van adenine in eukaryotische cellen te kunnen bestaan, mA, zo melden Catalaanse onderzoekers in het tijdschrift Cell.  Ook die zesde base zou iets te maken hebben met de activiteit van de genen in het DNA.

“Het was al jaren bekend dat bacteriën mA in hun genoom hebben, maar dat zijn organismen die evolutionair ver van ons verwijderd zijn”, zegt onderzoeker Manel Esteller. “Dat bacteriële mA beschermt de bacterie tegen insluiting van vreemd DNA, maar dat leek iets voor primitieve cellen en het mA was niet erg stabiel.” In het onderhavige nummer van Cell staan nu drie artikelen die suggereren dat mA ook in eukaryotische cellen, cellen met een kern zoals mensen die hebben, aanwezig is. Algen, wormen en vliegen bezitten die zesde base, hoewel die met een lampje moet worden gezocht. Dat de onderzoekers er achter kwamen zou te danken zijn aan nieuwe analysemethodes. Esteller: “Het lijkt er op dat mA een specifieke rol speelt in stamcellen in een vroege staat van ontwikkeling. Nu moeten we dit resultaat bevestigd zien en vervolgens kijken of ook zoogdieren, met inbegrip van mensen, zo’n zesde base hebben en wat daar dan de functie van is.”